Aan de slag met Google Consent Mode

Google heeft in 2020 de bèta versie van Consent Mode geïntroduceerd en tijdens de Google Marketing Livestream zijn er een groot aantal wijzigingen bekendgemaakt die het makkelijker maken om ermee aan de slag te gaan. Zo zijn de consent typen uitgebreid en is Consent Mode nu ook veel meer geïntegreerd in Google Tag Manager zodat je het afvuren van tags op basis van de toestemming van je gebruiker makkelijker kunt implementeren. Houdt er hier wel rekening mee dat Consent Mode nog steeds in bèta modus is er nog wel enkele verbeteringen mogelijk zijn.

Voor wie nog niet bekend is met de Google Consent Mode een korte introductie. Met Google Consent Mode houdt je bij waarvoor je gebruikers van je website toestemming hebben gegeven zodat tags hierop hun dataverzameling kunnen aanpassen. Als iemand bijvoorbeeld geen toestemming geeft voor advertising cookies worden nu vaak tags voor o.a. Google Ads gewoon niet geplaatst. Met Consent Mode kan je de tags wel plaatsen, en past de tag zijn werkwijze aan door bijvoorbeeld geen cookies te plaatsen, maar op andere, privacy vriendelijke, manier informatie te verzamelen zodat conversie tracking wel blijft werken. In het geval van Google Ads conversies geeft Google aan op deze manier 70% van de conversies alsnog te kunnen meten door middel van modellering die anders verloren gaan.

Het bijhouden van je de toestemming van gebruikers werkt in Google Consent Mode in 2 stappen. Ten eerste geef je de standaard door welke voor iedereen geldt en daarna voer je updates door wanneer een gebruiker daarvoor toestemming geeft. Standaard kan je de toestemming bijhouden van 5 verschillende typen waarbij je ook de mogelijkheid krijg om deze uit te breiden met eigen typen. De standaard typen zijn:

Elke keer als een gebruiker op je website komt zul je eerst moeten doorgeven aan Consent Mode wat de standaard toestemming voor deze 5 typen zijn waarbij je kunt kiezen tussen 'granted' voor als iemand toestemming heeft gegeven en 'denied' als toegang geblokkeerd moet worden. Het ligt er volkomen aan hoe jij verschillende tools gebruikt om de juiste standaard vast te stellen, maar vanuit de AVG zou je ervoor kunnen kiezen om toestemming voor de opslag van data voor analytische, functionele en beveiligingsdoeleinden standaard aan te zetten omdat hier een gebruiker in sommige gevallen geen toestemming voor hoeft te geven.

En als een gebruiker hierna via bijvoorbeeld een cookie banner zijn toestemming wel geeft voor advertentie cookies kan je door middel van een update de toestemmingen in Consent Mode bijwerken. Op basis hiervan worden dan eventuele nieuwe tags toegevoegd of al geplaatste tags kunnen hun gedrag aanpassen als er meer toestemming is gegeven. Dit maakt het vooral veel makkelijker om tags te implementeren vanuit Google Tag Manager. Je zou hierdoor geen rekening meer te hoeven houden met of je een tag kunt plaatsen of niet. In plaats daarvan kan je de tag altijd plaatsen en die past zijn werkwijze aan op basis van de toestemmingen in Consent Mode.

Implementatie

Het implementeren van Google Consent Mode is op dit moment nog zowel erg makkelijk als erg ingewikkeld. Er zijn drie opties om Consent Mode op dit moment te implementeren: via de GTAG, via custom templates in Google Tag Manager en via Consent Management Platformen (CMP) zoals Cookiebot, Consent Manager of OneTrust. Dat houdt in dat je Google Consent Mode erg makkelijk kunt implementeren als je gebruikt maakt van een CMP die dit ondersteund, maar dat je toch wel even in de code moet duiken als je het zelf wilt implementeren. Het implementeren van Consent Mode via GTAG bestaat al enkele maanden en daarvoor verwijs ik je naar deze documentatie van Google.

Maar wat wel nieuw is, is de integratie van Google Consent Mode in Google Tag Manager en daar zitten wel een aantal leuke dingen tussen. Ten eerste zul je nu bij elke tag een nieuw kopje vinden met de naam Consent Settings. Onder dit kopje vindt je welke ingebouwde checks de tag heeft op basis van de verschillende consent typen in Google Consent Mode. Op dit moment zie je dit alleen nog maar bij tags van Google zelf zoals Google Analytics, Google Ads en Floodlight, maar dit wordt hopelijk snel uitgebreid. Op welke manier de tags zich daadwerkelijk aanpassen kan je vinden in het volgende artikel van Google.

Daarnaast kan je onder dit kopje aangeven of er nog aanvullende toestemmingen nodig zijn om deze tag te plaatsen. Met dit laatste kan je er dus voor zorgen dat tags voor advertentiedoeleinden alleen nog maar worden geplaatst als in Consent Mode is geregistreerd dat de gebruiker hier toestemming voor heeft gegeven. Hierdoor hoef je dus geen ingewikkelde constructies in Google Tag Manager te bouwen om tags af te vuren op basis van toestemming.

De standaard instelling is "Not set" en betekend eigenlijk alleen dat je deze instelling nog moet instellen en gaat er dan vanuit dat er geen aanvullende toestemming nodig is. Je zult expliciet moeten aangeven of er geen aanvullende toestemmingen nodig zijn of wel. Waarschijnlijk is dit een manier voor Google om juridische conflicten te voorkomen, maar dient ook als handige reminder om goed naar de privacy instellingen van je tags te kijken.

Daarnaast is Google Tag Manager ook uitgebreid met een zogenaamde Consent Overview. Deze functionaliteit moet je nog wel even activeren door binnen je container naar settings te gaan en daar het vinkje "Enable consent overview" aan te klikken. Met Consent View krijg je bij het overzicht van je tags rechtsboven een nieuw icoontje te zien in de vorm van een schild met een vinkje erin. Als je hierop klikt krijg een overzicht van tags waarbij je de Consent Settings nog moet instellen. Op deze manier weet je dus snel of je al naar de privacy instellingen van al je tags hebt gekeken. Je kunt vanuit dit overzicht je tags ook in bulk aanpassen wat het makkelijk maakt als je veel tags hebt met dezelfde privacy instellingen.

En om het implementeren van Google Consent Mode makkelijker te maken introduceert Google Tag Manager nu ook 2 nieuwe triggers, namelijk de Consent Initialization welke altijd als eerste zal worden getriggerd en dus voor heel handig is voor het definiëren van je standaard waardes in Consent Mode en daarnaast nog een Initialization trigger die altijd na de Consent Initialization, maar voor alle andere triggers wordt afgevuurd en gebruikt kan worden om tags af te plaatsen die nodig zijn voor de werking van andere tags.

Het daadwerkelijk toevoegen van een tag die Consent Mode standaard instelt en daarna update is helaas nog niet zo makkelijk. Er zijn geen standaard tags die Google Tag Manager zelf aanbiedt om dit te doen, maar het heeft wel nieuw API's geïntroduceerd waarmee je custom tags kunt maken welke dit voor je doen. Er zijn al wel wat tags te vinden van derde partijen die je kunt gebruiken zoals die van Simo Ahava welke je kunt vinden in de Community Template Gallery of je kan zelf een custom tag aanmaken op basis van mijn eigen template die je kunt importeren en hier kunt vinden.

Verbeteringen

En daarmee houdt het goede nieuws over Google Consent Mode voor nu wel even op. Ondanks dat Google zich op dit moment erg hard aan het inzetten is om de privacy van gebruikers beter te waarborgen en Google Consent Mode een goede stap vooruit is zijn er nog wel een redelijk aantal punten die verbeterd kunnen worden. Enkele daarvan zijn:

Voor nu is de conclusie dat Google Consent Mode erg interessant kan zijn als je veel gebruikmaakt van Google Ads en conversies goed wilt meten. Ook voor Google Analytics kan het met Consent Mode makkelijker zijn om de advertentie functionaliteiten per gebruiker in te stellen, maar op dit moment zal je nog wel even moeten doorbijten bij de implementatie als je geen gebruik maakt van een CMP. In een half jaar heeft Google veel verbeteringen doorgevoerd in Consent Mode en aangezien een groot deel van Google Marketing Live over privacy ging zullen nieuwe verbeteringen niet lang op zich laten wachten.

Google Tag Manager
Adverity
Channable
Converge
Fivetran
Google Analytics
Hightouch
Looker
Piwik Pro
Stape
Google BigQuery
Tableau
Python
Segment
Snowplow
Zapier
Power BI
DBT
Google Tag Manager
Adverity
Channable
Converge
Fivetran
Google Analytics
Hightouch
Looker
Piwik Pro
Stape
Google BigQuery
Tableau
Python
Segment
Snowplow
Zapier
Power BI
DBT